دلایل استارت نخوردن خودرو
*باتری خودرو
وقتی خودرو روشن نمی شود اولین موردی که به ذهن راننده می رسد باتری است. باتری جزء مصرفی خودرو است و مانند بسیاری از قطعات دیگر تاریخ انقضا دارد. عمر باتری حدودا دو سال است. البته که عوامل متعددی نیز وجود دارد که بر عملکرد دینام در طول عمر باتری تأثیر می گذارد. حتما توجه داشته باشید که در صورت خراب شدن باتری، خودرو روشن نمی شود. اما بهتر است باتری را نباید خودسرانه تعویض نشود چرا که می تواند هزینه ی اضافی در پی داشته باشد و ایراد از سمت باتری نباشد. بهتر است قبل از هر اقدامی به تعمیرگاه مراجعه شود تا کارشناس ایراد را بررسی کند و اگرمشکل از باتری بود، تعویض شود.
* سیستم استارت خودرو
استارت یکی از پرکاربردترین قطعات و مهمترین قطعه در خودرو برای روشن کردن خودرو می باشد. استارت از اجزای مختلفی تشکیل شده است که در هماهنگی با یکدیگر دنده فلاویل خودرو را درگیر کرده و آوانس جرقه را از طریق سنسور میل لنگ به کامپیوترگزارش می دهند. استارت زغال سنگ، اتوماتیک، آرمیچر، چرخ دنده، چنگال، بوش و پوسته بیرونی اجزای استارت هستند. هنگامی که درایور روشن می شود، برق از طریق باتری به استارت می رسد.زغال به آرمیچر می رسد، آرمیچر دنده را می چرخاند و ماشین روشن می شود. اگر استارت خودرو از کار بیفتد، این فرآیند منبع تغذیه مختل می شود بنابراین این مشکل دلیل روشن نشدن خودرو است.
* سیستم دینام خودرو
دینام خودرو باتری را شارژ می کند. اگر دینام باتری را شارژ نکند و یا در فرآیند شارژ مشکلی ایجاد شود، باتری دشارژ می شود. خالی شدن باتری دلیل روشن نشدن خودرو است واتفاقا یکی از شایع ترین دلایل آن است.اجزای دینام از زغال ، آفتامات، آرمیچر، بالشتک، دیود، یاتاقان و پوسته تشکیل شده است. این قطعات با هم کار می کنند تا باتری را شارژ کنند. اگر یکی از این قطعات به درستی کار نکند، باتری دشارژ می شود.
* ایراد سوئیچ خودرو
شروع حرکت خودرو وابسته به یک سوئیچ است. مجموعه سوئیچ از یک مغزی کلید و چندین رشته سیم تشکیل شده است. مغز سوئیچ از سه حالت بسته یا خاموش، کلید باز و استارت تشکیل شده است. عملکرد سوئیچ بسته است و اقدام خاصی انجام نمی شود. در حالت سوئیچ باز، برق به پشت صفحه کیلومتر و برخی از قطعات و اجزای موتور می رسد. آخرین مرحله راه اندازی این است که ولتاژ مثبت ۱۲ ولت از سوییچ فقط به طور خودکار به استارت می رسد و ماشین استارت می زند. در صورت وجود ایراد در کلید، سوئیچ یا سیم کشی، خودرو روشن نمی شود.این مشکل در خودروهای امروزی که از سیستم بدون کلید استفاده می کنند متفاوت می باشد.
* سوئیچ بی کیفیت
یکی از دلایل روشن نشدن خودرو معیوب بودن سوئیچ است برای اطمینان از این که آیا مشکل از سوئیچ است، سوئیچ باز باشد ولی خودرو در حالت استارت کامل نباشد. اگر باتری سالم است و چراغ های هشدار روشن نمی شوند، سوئیچ مشکل دارد.
* فیوزها
خودروها معمولا دارای چندین جعبه فیوز مجزا هستند. وقتی کاپوت را بالا می بریم یکی از این جعبه فیوزهای خودرو را در سمت راست بالای موتور مشاهده می کنیم که حاوی فیوزهای زیادی است و جعبه فیوز دیگر در نزدیکی کامپیوتر مرکزی خودرو قرار دارد.جعبه فیوز بعدی نیز داخل اتاق معمولاً زیر فرمان سمت چپ در داشبورد است. اغلب سوختن جعبه فیوز یا حداقل یکی از فیوزهای آن یا شل شدن اتصالات می تواند عملکرد بخشی از خودرو را مختل کند. حال اگر یکی از فیوزها به استارت خودرو وصل شود برق به استارت نرسیده و این قطعه کار نمی کند. تعویض فیوز کار سختی نیست اما عیب یابی فیوز مربوطه و بررسی سلامت آن کار تخصصی است و باید توسط مکانیک متخصص انجام شود.
* پمپ بنزین خودرو
پمپ بنزین خودرو نیز مانند سایر قطعات به مرور زمان فرسوده و خراب می شود. با سوختن این قطعه بنزین مورد نیاز برای احتراق به موتور نمی رسد و خودرو روشن نمی شود. در این شرایط ماشین استارت می خورد اما روشن نمی شود. برای تست سلامت پمپ بنزین در مرحله اول سوئیچ را بچرخانید و ماشین را در حالت آماده برای استارت قرار دهید، در این صورت اگر کمی دقت کنید صدای خاص پمپ بنزین را از زیر صندلی عقب می شنوید. برای چند ثانیه اگر صدایی از پمپ بنزین شما نمی آید، سوئیچ را ببندید و کاپوت را باز کنید، سپس شلنگ بنزین را از پشت ریل بنزین جدا کرده و در بطری قرار دهید. سپس سوئیچ را بچرخانید و شروع کنید. اگر پمپ بنزین شما سالم است، بنزین باید از طریق شیلنگ در بطری ریخته شود.